wtorek, 15 lutego 2011

Boeing 777


Twoja wyszukiwarka



Boeing 777 – dwusilnikowy szerokokadłubowy samolot pasażerski produkowany przez amerykańską wytwórnię Boeing Commercial Airplanes. Jest to największy na świecie samolot dwusilnikowy. Mieści na swoim pokładzie ponad 300 pasażerów, a jego zasięg wynosi w zależności od wersji od 9 695 do 17 370 km (5235 – 9380 mil morskich). Cechami charakterystycznymi maszyny są największa średnica silnika zamontowanego kiedykolwiek w samolocie i sześciokołowe wózki główne. Maszyna, rozwijana przy udziale ośmiu linii lotniczych, została zaprojektowana, aby zastąpić starsze szerokokadłubowe odrzutowce i uzupełnić lukę w ofercie pomiędzy modelami 767 i 747. Jako pierwszy samolot firmy Boeing, Worldliner został wyposażony w elektroniczny system sterowania statkiem powietrznym (ang. Fly-by-wire), a jako pierwszy samolot komercyjny został w całości zaprojektowany przy użyciu komputera.
777 jest produkowany w dwóch wersjach różniących się długością kadłuba. Eksploatacja pierwotnej wersji, 777-200, rozpoczęła się w 1995 roku, dwa lata później zadebiutowała odmiana o zwiększonym zasięgu – 777-200ER, a w 1998 roku o przedłużonym kadłubie – 777-300, dłuższa o 10,1 m od pierwowzoru. Maszyny 777-300ER i 777-200LR o jeszcze bardziej wydłużonym zasięgu zostały dostarczone odbiorcom odpowiednio w 2004 i 2006, a wersja towarowa – 777F – zadebiutowała w 2008 roku. Samoloty są oferowane z silnikami General Electric GE90, Pratt & Whitney PW4000 lub Rolls-Royce Trent 800. Odmiana 777-200LR ustanowiła rekord świata jako samolot o najdłuższym zasięgu, a także ustanowiła i utrzymała rekord największego dystansu przebytego przez maszynę komercyjną bez tankowania w powietrzu, prezentując zdolność do pokonania większej odległości, niż połowa okrążenia Ziemi.
Pierwszym użytkownikiem 777 były linie United Airlines, gdzie samoloty rozpoczęły służbę w 1995 roku. Do maja 2010 roku, 59 odbiorców złożyło 1148 zamówień, z czego dostarczono 864 maszyny. Najbardziej popularną odmianą jest wersja 777-200ER z 413 zamówieniami, a największym operatorem Emirates z flotą liczącą 78 samolotów. Do października 2009 roku, użytkownicy odnotowali jedną katastrofę lotniczą, bez ofiar śmiertelnych, spowodowaną usterką silnika Trent 800.
Na początku XXI wieku, 777 okazał się jednym z najlepiej sprzedających się samolotów Boeinga. Linie lotnicze, z uwagi na rosnące koszty ropy naftowej i stosunkowo nieduże zużycie paliwa w porównaniu do innych maszyn szerokokadłubowych, chętnie używali tego modelu na trasach transoceanicznych. Porównywalne konstrukcje i bezpośredni konkurenci 777 to Airbus A330-300, A340, będący w fazie projektowania A350 oraz model Boeinga – 787.

Boeing 777
Boeing 777 amerykańskich Linii Lotniczych American Airlines
Boeing 777 amerykańskich Linii Lotniczych American Airlines
Dane podstawowe
Państwo  Stany Zjednoczone
Producent Boeing
Typ pasażerski
Załoga 2
Historia
Data oblotu 12 czerwca 1994
Lata produkcji 1993 – obecnie
Egzemplarze 720 (stan na maj 2008)
Liczba wypadków
 • w tym katastrof
6
1
Dane techniczne
Napęd Pratt & Whitney PW4000, Rolls-Royce Trent,
General Electric GE90
Wymiary
Rozpiętość 60,9-64,8 m (zależy od wersji)
Długość 63,7-73,9 m (zależy od wersji)
Wysokość 18,5-18,8 m (zależy od wersji)
Powierzchnia nośna 427,8 m²
Masa
Własna 139 225-166 881 kg (zależy od wersji)
Startowa 242 210-351 534 kg (zależy od wersji)
Zapas paliwa 117 000-202 290 l (zalezy od wersji)
Osiągi
Prędkość maks. 0,89 Ma (945 km/h)
Prędkość przelotowa 0,84 Ma (905 km/h)
Pułap 13 140 m
Zasięg do 17 500 km
Rozbieg do 3 526 m
Dane operacyjne
Liczba miejsc
do 451
Przestrzeń ładunkowa
150-200 m²

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz